Cuerdas Rebeldes. Retratos de mujeres alpinistas

Salut a tothom!

Ja fa uns dies que va caure a les nostres mans el llibre Cuerdas Rebeldes. Retratos de mujeres alpinistas, d’Arantza López Marugán (Ed. Desnivel). Ens ha encantat.

En ell, l’autora recull 9 aventures de dones alpinistes dels últims 200 anys, que han marcat la història del muntanyisme femení. Cada relat reflecteix l’època i context cultural de cadascuna de les experiències, mostrant-nos així que totes aquestes dones van haver de superar no només les mateixes proves que els seus companys homes per atènyer les mateixes fites a la muntanya, sinó també les traves patriarcals que la societat els hi carregava al damunt. Recull de vivències de les quals som hereves i, per desgràcia, alguns clichés encara ens els trobem avui dia. En definitiva, la lectura d’aquestes aventures femenines no ens ha deixat indiferents, ben al contrari, conviden al coneixement de tota una part de la història bastant desconeguda i, sobretot, a la reflexió sobre els nostres present, passat i futur, com a dones i com a muntanyenques.

Us deixem aquí amb uns extrets del llibre que esperem us animin a la lectura, tal i com ens ha animat a nosaltres.

“Las nueve historias que componen Cuerdas Rebeldes tienen un común denominador (…). Todas (las mujeres protagonistas de las historias), en sus distintas circunstancias, debieron enfrentarse a cosas que para sus colegas (hombres) jamás fueron obstáculos: desde encontrarse espacios prohibidos por el mero hecho de ser mujer, pasando por ser menospreciadas por su supuesta inferioridad física, hasta tener que dar explicaciones para pasar la noche fuera de casa, o asumir el ser considerada una mala madre.”

Prólogo de Juanjo de San Sebastián

“Es habitual que algunas mujeres crean que su físico no están preparadas para escalar una montaña; esto ocurre porque desconocen mucho de su propia historia. Este libro tiene como objetivo paliar ese vacío. (…) Todas sus protagonistas son mujeres que abrieron su propio camino hacia el mundo de las montañas y los viajes como forma de vida. (…) El lector podrá revivir las primeras escaladas de las damas de la alta sociedad en los Alpes, los escándalos provocados por escalar en cabeza de cuerda en la década de los treinta, las polémicas expediciones femeninas de la década de los setenta, el difícil asalto femenino a los ochomiles y la aventura de la escalada en grandes paredes de los últimos años. Algunas de las protagonistas, como Alison Hargreaves, Wanda Rutkiewicz o Míriam García son más conocidas; otras, como Elvira Shataeva, Miriam O’Brien y Loulou Boulaz, se descubren como intensas protagonistas de un estilo de hacer montaña personal e indiscutible.”

Introducción de Arantza López Marugán

Podeu comprar el llibre al Centre d’Estudis Josep Ester Borràs (c. Balç, 4 – Berga) o a la nostra parada del carrer Major de Berga el proper 23 d’abril (Sant Jordi).

Difon el B Llibertari i el pèsol negre:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LaTafanera
  • Live
  • Meneame
  • MySpace
  • PDF
  • RSS
  • del.icio.us